Łatanie ubytków w STEM: Jak zainteresować dziewczyny naukami ścisłymi?

Dlaczego jest tak mało kobiet studiujących nauki ścisłe? Co możemy zrobić, żeby to zmienić?

Kiedy byłam w liceum, bardzo interesowała mnie fizyka. Było w tych lekcjach coś, co po prostu przemawiało do mnie. W ostatniej klasie liceum w Stanach Zjednoczonych zapisałam się na zaawansowany kurs fizyki i uderzyło mnie to, że jestem jedyną dziewczyną pośród trzydziestu uczniów. Co gorsze, nauczyciel nie był nawet w jednej dziesiątej tak wspierający, jak ten nauczający podstawowej fizyki. Za każdym razem, kiedy zadawałam pytanie, widziałam jak przewraca oczami. Czułam się lekceważona, gdy zostawałam po zajęciach, by przedyskutować zadanie. Przetrwałam semestr i skończyłam z oceną 4+. Podjęłam trudną decyzję - postanowiłam porzucić swoje zainteresowanie fizyką. Dlaczego miałabym chcieć przez całe studia czuć się tak bardzo ”nie na miejscu”?


Mój przypadek nie jest odosobniony. 91% uczennic szkół ponadgimnazjalnych w Polsce interesuje się informatyką, ale 48% nie wiąże z nią swojej przyszłości; na kierunkach inżynieryjno-technicznych studiuje 19% kobiet; na informatyce 13%; tylko 3% członków Polskiej Akademii Nauk to kobiety. Liczba kobiet w STEM (nauka, technologia, inżynieria i matematyka), które ukończyły studia i podejmują pracę w tych kierunkach, jest znikoma.

Dlaczego tak się dzieje?
Badanie pokazują, że są trzy powody. Po pierwsze, nastoletnie dziewczęta nie czują się chciane na kierunkach STEM. Nie widzą także powiązania między przedmiotami ścisłymi, których się uczą i karierą, którą chciałyby podjąć w przyszłości. Ostatni, najważniejszy, dotyczy braku wzorców do naśladowania w dziedzinach takich jak programowanie, inżynieria.

Co możemy zrobić, żeby to zmienić?
To ważne, żeby zaangażować dziewczynki w STEM już w podstawówkach i gimnazjach. Istnieją programy, które podnoszą zainteresowanie uczniów liceów naukami ścisłymi. Działanie takie są jednak zbyt późne i powierzchowne. Prowadzenie projektów angażujących różne aspekty STEM takich jak przetwarzanie danych za pomocą programowania, pomaga studentom zrozumieć, jak ta wiedza może pomóc w ich przyszłej pracy, niezależnie od branży. Inną ścieżką pomagającą wzbudzić zainteresowanie naukami ścisłymi, jest zachęcanie do udziału w aktywnościach pozwalających eksplorować możliwe ścieżki kariery oraz spotkania z autorytetami naukowymi.

Co możesz zrobić w domu?
Kupuj właściwe zabawki. Nie zakładaj, że Twoja córka będzie zainteresowaną zabawą tylko i wyłącznie lalkami Barbie oraz zestawami kuchennymi. Zwracaj uwagę na to, że „dziewczęce wersje” zabawek często bardzo się różnią od „chłopięcych”. Istnieje całe mnóstwo zabawek, które są kierowane do chłopców, ale dziewczyny równie chętnie będą się nimi bawić. Zazwyczaj są one dużo bardziej związane ze STEM, niż ich odpowiedniki dla dziewczyn.

Pokazuj dziewczynkom autorytety i ważne kobiety w STEM. Jeśli tylko nadarzy się okazja, to przedstaw je kobietom pracującym w tych dziedzinach i zachęć do zadawania pytań związanych z ich karierą.

Zaangażują swoją córkę już od najmłodszych lat. Pamiętaj, nigdy nie jest za wcześnie by zacząć rozwijać zainteresowanie dziedzinami STEM! Ucz swoje dziecko zadawać mnóstwo pytań i podsycaj ich zainteresowanie tym, jak rzeczy działają, niech szukają odpowiedzi na swoje pytania. Zapisuj je na kółka zainteresowań związane ze STEM. Jeżeli wydaje Ci się, że szkoła nie potrafi w odpowiedni sposób wyzwolić w nich pasji, postaraj się znaleźć ciekawe zajęcia pozaszkolne. Wybór jest szeroki: programowanie, robotyka, warsztaty chemiczne i wiele innych.

Więcej informacji o naszych kursach programowania dedykowanych dla dziewczyn w wieku 5-19 lat znajdziesz na girlscodefun.pl oraz na naszym facebooku.
Trwa ładowanie komentarzy...