O autorze
Zuzanna Kobrzynski pracowała dla New York University, gdzie zdobyła wykształcenie w zakresie administracji oświatowej. Współpracowała z Slate Magazine oraz IAC. Zajmuje się działaniami na rzecz innowacji społecznych i edukacyjnych. Mieszka w Warszawie z psem Francisem i jako była mieszkanka Nowego Jorku, wciąż ma nadzieję znaleźć tu porządnego bajgla.

Karolina Cikowska urodzona w Polsce i wychowana w Nowym Jorku psycholożka. W latach 1990 - 2009, mieszkała i pracowała w Nowym Jorku. Obroniła tytuł magistra psychologii na Union College oraz na Szkole Wyższej Psychologii Społecznej (SWPS). Jest dumną matką dwojga dzieci.

Karolina i Zuzanna poznały się w Amerykańskiej Izbie Handlowej w Polsce. Realizując działania wspierające rozwój innowacji dostrzegły problem o zasięgu globalnym, jakim jest mały udział kobiet w branży IT. Postanowiły zmienić rzeczywistość, w której niewiele dziewczyn decyduje się na karierę związaną z nowymi technologiami. Założyły Girls Code Fun, aby uczyć dziewczynki programowania komputerowego i zachęcać do zdobywania umiejętności IT.

Czy nauka programowania zabija wyobraźnię?

Dzieci programują na Scratch Jr.
Dzieci programują na Scratch Jr.
Język przyszłości, który niszczy kreatywność? Większość z nas wie, jakie są plusy nauczania dzieci programowania. To “język przyszłości”. W ciągu najbliższych 10 lat programowanie będzie jedną z najbardziej pożądanych i najlepiej opłacanych umiejętności na rynku pracy. Dlatego wolelibyśmy, aby nasze dzieci zostały twórcami technologii, aby mogły się przez nią wyrażać, a nie były jedynie biernymi jej konsumentami. Programowanie uczy dzieci logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i pracy w grupie.

Panuje przekonanie, że programowanie to mechaniczny, żmudny wysiłek, który nie pozostawia wiele miejsca na kreatywność. Jest to przekonanie dalekie od prawdy, szczególnie kiedy obserwuje się dzieci kodujące w programach takich jak Scratch, czyli interpretowany wizualny język programowania zaprojektowany w MIT (Massachussetts Institute of Technology).

Złapać mysz!
Ania, 9-letnia uczestniczka kursów Girls Code Fun, uwielbia tworzyć labirynty w Scratchu. Jej ulubionym projektem jest ten, w którym pies musi znaleźć wyjście z labiryntu, aby dotrzeć do swojej nagrody - hamburgera. Wcześniej stworzyła animację, w której kot jest ścigany przez gigantyczną mysz! Sama wymyśla postacie i historie, które tworzy programując w Scratchu. To właśnie zaangażowanie jej wyobraźni i możliwość realizacji własnych pomysłów daje taką satysfakcję podczas nauki programowania.

Przykład Ani pokazuje jak nauka programowania wpływa na rozwój wyobraźni. Wielu specjalistów zwraca uwagę na spadek kreatywności wśród dzieci, jednak programowanie jako zajęcie dodatkowe może pomóc im rozwijać zdolność nieszablonowego myślenia.

Nie bój się swoich pomysłów
Na początku przygody z programowaniem, dzieci uczą się prostych komend do rozwiązywania nieskomplikowanych problemów, aby po każdym sukcesie móc przejść do trudniejszych rzeczy. Zachęcane są przy tym do wypróbowania różnych sposobów realizacji zadania, pozwalając swobodnie w wyobraźni szukać nawet zaskakujących rozwiązań. Testując swój program na bieżąco, uczą się przezwyciężać przeszkody napotykane po drodze.

Odwaga do kreatywności
Kiedy dzieci uczą się programować coraz trudniejsze projekty i widzą, jak zwiększyły się ich umiejętności, rośnie ich wiara we własne siły. Zaczynały od prostych zadań, takich jak wprawianie postaci w ruch, a kończą tworząc skomplikowane gry. Nic tak nie podbudowuje, jak wymierne efekty włożonej pracy. W Scratchu dzieci są zachęcane do dzielenia się swoimi projektami z innymi, co pozwala im z dumą prezentować swoje dokonania całej grupie. Pewność siebie sprawia, że dzieci chętniej eksperymentują, wymyślają nowe rozwiązania, dzielą się swoimi pomysłami


Programowanie to dzisiejszy język kreatywności - dajmy dzieciom szansę, by były twórcami, a nie tylko konsumentami dóbr informatycznych. Nawet jeżeli nie zostaną programistami, wyobraźnia oraz inne pozytywne cechy, jakie rozwiną, ucząc się programowania, pomogą im w przyszłej karierze.


Girls Code Fun i Kids Code Fun otworzyły zapisy na semestr wiosenny! Wybierz dla dziecka odpowiedni kurs programowania: kidscodefun.com
Trwa ładowanie komentarzy...